Monthly Archives: januari 2011

PÅ BILD.

Parisäventyret på bild! Just nu sitter jag på ett café och jobbar med en artikel, flydde hemifrån för inspiration och fokus. När klockan blev sju förvandlades stället till barhäng med italienskor i höga klackar och Rihanna på högsta. Jag känner mig inte färdigjobbad, så nu blir jag ”tvungen” att byta min macchiato mot ett glas vin. Antar att svensken i mig gör allt för att passa in.

MERCI ET AU REVOIR.

Tåget såg ut som franska flaggan, Paris förorter tuffade förbi utanför fönstret och snart var jag i ett grått men vackert Marais. Du sa att man kunde smita ut på taket genom en fönsterglugg på vårt hotell och jag tyckte att det var fantastiskt. Vi åt lunch på Au Petit Fer à Cheval som hade en fin tavla med en grön häst och vi firade min ankomst med Chablis. Vi fönsterspanade på konst, bläddrade i vackra böcker och du köpte underbara skor. Jag hade inget internet, men det gjorde ingenting. Vi åt middag i fredagssorlet på Chez Janou, alla pratade som Hercule Poirot och någon ritade hjärtan på vårt kvitto. Vi drack öl på La Perle, svor lite på franska och tappade bort oss på en lång gata. Vi hade solglasögon fast det var mulet och åt nybakat bröd till frukost. Du sa att jag inte fick jämföra franskt kaffe med italienskt, jag sa att jag inte gjorde det och ville ha en kaffe till. Vi var på Paris äldsta marknad, undrade var alla människor var och fick brottom till vår middagsbokning. Vi promenerade längs den vänstra stranden och drack Bellini på La Sociètè i Saint Germain. Vi åt räkor och pratade om sånt som är viktigt en stund. Vi hängde i baren på Le Pompon och dansade vidare till Le Baron. När solen gick upp åt vi pommes frites med ketchup. Jag såg Louvren och Eiffeltornet i dimman, blev kär i ett par Margielaskor som var för små och åt min första macaron på Ladurèe. Den gröna var godast, den rosa smakade som ett moln och vi kände oss som tanter. Vi åt en sen middag i en stor matsal med schackrutigt golv på Le China. Jag tänkte att det är fint att ha någon som alltid vill dela efterätt med mig. Någon som tycker likadant och lär mig beställa Gin&Tonic på franska. På söndagen sa vi Merci et au revoir och lämnade hotellet med fönstergluggen mot taket. Tiden gick för fort, våra väskor var för tunga och jag fick en kaka som smakade citron på flyget tillbaka till Florens. Jag var trött men lycklig och somnade tungt med kinden mot en främlings axel.

VI SES.

Drar igen resväskan, dubbelkollar passet och tänker att vi ses i Paris.

STREET LEGAL.

Ursäkta frånvaron. Igår pratade jag om krig, kärlek och totemdjur under en värmelampa på Santo Spirito. Idag har jag förlorat mig i en vintagemarknad och köpt en LP. Imorgon åker jag till Paris.

ANDRA SIDAN BRON.

Idag bjuder Florens på ocharmigt regn. Men det struntar man i om man precis har köpt en ny tröja som ska med och dricka vin på andra sidan bron.

JUST SAYIN’.

I skyltfönstret på Lungarno Details.

VÄRLDENS MINSTA.

Pyjamas under rocken, springer ut och köper kaffe. I fickan håller jag en knuten tumme för en vän som har en viktig dag idag.

Ps. Imorse såg jag världens minsta fåglar. På riktigt. Världens minsta.

RIGHT?

Statzione Leopolda, Florens.

LET’S GO TO PARIS.

Veckan har precis börjat men jag vet redan att den är bra. För att jag vaknar i tröjan som är hans. För att luften är tunn och hög. För att jag ska till Paris med min bästa vän.

DEN TJUGOTREDJE JANUARI.

Söndagen fick färg. Lunch på Santo Spirito efter en promenad i solsken och iskall vind. (Jag ville åka på utflykt i den där bilen men fick nöja mig med en turistig bild.) Vi virvlade runt i centrum, drack eftermiddagskaffe hos tant Franka och svängde förbi Nadine på vägen hem. När vi tackade för besöket hade det redan börjat skymma och den fina väskan fick följa med hem till lilla R .

GRÅ.

Man blir grå av att stanna inne. Går ut och andas en stund.

PAWS.

Vackrare hund får man leta efter. Bild från förra veckans Pitti , lånad av Jak & Jil.